Race mellem barnevogne, rollatorer, inliners,
scateboards og indkøbsvogen på samme bane!!!
|
Deltagelsen i kapsejladsen ”Århus Festuge” er meget anderledes end deltagelsen i andre, idet både Yngling, Folkebåd, CCB66, J80 og Scancap sejler på samme bane. Uha, det giver spændende mærkerundinger og målgange!
I første sejlads drev afvisermærket ud til luv for
topmærket, og mange både kunne ikke holde det op og måtte vende til BB lige
over i SB bådene hvoraf nogle var af fremmed etnisk herkosmt! Det kunne
høres! Ikke mindst fordi der var en meget frisk vind og nogle både
accelererer meget hurtigere end andre ! Ved
målgangen var det også med at kigge bagud, ikke efter konkurrenter, næh, det
var J80 eller CCB66 der kom skøjtende hen over bølgerne med vindens hastighed
og skulle have plads ved mållinien. Hold da op hvor de sejler stærkt med
spileren sat i 15-20 m/sek.!! Neglebidende sekunder
når de kom flyvende ind samtidig med os. På 952 Kong Fus var vi vældig tilfreds i første sejlads med at komme ind på 1. pladsen skarpt forfulgt af 972 Bango og "Duen" i 890, så selvom jeg ikke er tilhænger af vind over 15 m/sek. gav det drivkraft til at fortsætte.
Sandelig om det ikke også gik forrygende i anden
sejlads lige indtil sidste løber mod målgangen: Da knækkede bommen med et
ordentligt brag! Med Bent ”Mallemuk” som
krykke til bommen fik vi os listet ind på en 3. plads. Derefter var det bare om at få bjerget sejlet
og få styr på hele herligheden og liste i havn for fokken
alene. 729 Sulajma tog sig af 1. pladsen –
vi kunne i blæsten og blafrende sejl ikke høre den kendte
”Ulve-jodlen” som ofte lyder, når det går godt for Wulff - og 930
Olfert tog sig af 2. pladsen. I havnen gik Bent ”Mallemuk”
på låne-jagt: Det kunne tænkes, at vi kunne låne en bom fra en
anden båd som ikke deltog, og igen kommer kammeratskabet i klassen igen helt
i top, vi kunne låne af ”Thit”. Flot! Og tak for lån. Det var et fint
alternativ til at hente den af 930 Olfert tilbudte bom i Kolding. Dejligt at
konkurrenterne ændres fra stridshaner til venner, når vi kommer i havn! Den tredje og sidste sejlads om lørdagen fik dog et
reduceret antal deltagere: Flere havde havarier af forskellig art, andre valgte bare at sejle ind i den
efterhånden overfriske vind, Glenn i 627 Gækken, med Pia og Torben som
gaster, våndede sig og mente, "at de burde da i det mindste
ha´ en knækket stage eller bom at fremvise.."
Resultatet blev, at 930 Olfert igen snuppede 1. Pladsen og 815 Brøgge Bruse tog sig af 2. Pladsen, Team 890
fik 3. pladsen. Der var ikke den store tilgang til moleøl, de fleste
kom ind i spredt flok, det regnede og blæste så der blev tørret tøj og hvilet
til den store guldmedalje. Om aftenen var det dækket fint op i en hal med et lækkert tag-selv bord og der var god hygge og
stemning og mange forespørgsler om vejret næste dag… Straks søndag morgen skulle den lånte bom prøves, så vi
tog på en havnerundfart for at konstatere om alt virkede perfekt. Det gjorde
det – næsten: Min hanefod fra løjgangsbommen til storsejlsblokken var lidt
for lang, så der kunne ikke trækkes helt ind på storsejlet som vi ellers
plejer, men det var dog brugbart. Vejrudsigten havde DMI spået 3-8 m./sek. og den
Norske viste 5 m/sek. Vejrguderne var dog kun delvis enige med dette, pustene
var på det dobbelte, og fandt man vindstriberne, fløj man af sted i forhold
til staklerne i vindhullerne. 930 Olfert fandt fantastik godt rundt
mellem hullerne og lavede en serie på 1 – 3 – 2 og dermed var de suveræne
vindere af stævnet, og kunne samtidig glæde sig over også at have vundet
ranglistens stævner også. Flot sejlet! 890 Team med ”Duen” fløj også
fint og fik en samlet 2. plads, og 815 Brøgge Bruse tog sig af 3. pladsen.
Ulven havde måske forspist sig i Skælskør ved Storbæltsmesterskabet, vi hørte
ikke jodlen, det blev til et mellemsvagt piv på en samlet 6. plads. Der var det sædvanlige race omkring mastekran og
optagning, og det går ud over præmieoverrækkelserne som bliver tyndt
befolket, det var stort set kun præmietagerne fra de forskellige klasser,der var mødt op for at hylde hinanden. Lidt
ærgerligt at "Cirkus Trailer", som det efterhånden er blevet, ikke
kan finde sammen til en hyldest af vinderne. Men omvendt: Skulle vi på 952
have sejlet frem, var vi ikke mødt op og trailerne holder således liv i
klassen. På godt og ondt... Alt -i-alt en
blandet oplevelse med så mange fremmede både på samme bane, men det kan altså
lade sig gøre med en god baneledelse. I år blev det ikke nemmere i den hårde
vind og drivende mærker, og med en ny bom kommer vi måske igen..? 07.09.09 EK |